Optimer din søvnkvalitet med komfortzoner

Mange af os forbinder nok ordet ’komfortzone’ med noget helt andet end søvn. Men i denne sammenhæng handler det altså ikke om, at du skal ud af din komfortzone, snarere tværtimod! For en madras med komfortzoner er helt afgørende for en god nattesøvn – komfortzonerne giver dig nemlig præcis den støtte, du behøver, uanset din sovestilling. Læs med her og bliv klogere på, hvordan komfortzoner kan bidrage til at øge din søvnkvalitet!

Hvad er komfortzoner?

Komfortzoner er områder i din madras med en anden fylde, dybde eller hårdhedsgrad end resten af din madras. Kort sagt sørger komfortzonerne i din madras for, at din krop ikke belastes af din sovestilling, uanset om du sover på ryggen, på maven eller på siden. Komfortzoner er nemlig designet til at give støtte og afhjælpe belasting, hvor der er brug for det, og særligt din ryg, dine skuldre og dine hofter støttes af komfortzonerne.

Vidste du: at hele 41% foretrækker at sove på siden? En af fordelene ved at sove på siden eller i ’fosterstilling’ er, at det er en sovestilling, som kan mindske snorken markant. En ulempe ved denne sovestilling er dog, at blandt andet din nakke og ryg belastes, hvis ikke du har en madras med komfortzoner.

Hvorfor komfortzoner?

Når du har lagt dig godt til rette i din foretrukne sovestilling om aftenen, regner du måske med, at det er denne sovestilling, du forbliver i hele natten igennem. Men sådan forholder det sig langt fra – gennemsnitligt vender vi os helt op til 40 gange i løbet af natten, og vi sover derfor i alverdens forskellige sovestillinger, uden at vi kan kontrollere det.

Det er dog ikke alle sovestillinger, som er lige gode for kroppen; at sove på maven er f.eks. ikke sundt for dit hoved og din nakke, ligesom det også kan lægge et pres på din nakke og din ryg, når du ligger på siden.

Vidste du , at kun omkring 7% sover på maven? Sovestillingen har dog også et dårligt ry, eftersom der kommer et ekstra pres på hele kroppen, når du ligger på maven. Sover du på maven, øges risikoen for muskel- og ledsmerter, og din nakke og ryg tvinges ud i en yderposition.

Men siden du ikke selv kan kontrollere din sovestilling i løbet af natten, hvordan sikrer du dig så, at du ikke belaster kroppen unødigt, imens du sover? Det virker umiddelbart som en umulig opgave, men frygt ej – med en madras med komfortzoner kan du få den nødvendige støtte, imens du sover, uanset hvilken position du ligger i. Komfortzonerne sørger nemlig for, at din rygsøjle hele tiden danner en ret linje – uanset hvilken position, du ligger i. Med en madras med komfortzoner får du dermed de bedste betingelser for korrekt støtte hele natten igennem, og du kan falde ubekymret i søvn.

Få den rette ergonomiske støtte med komfortzoner

Er du tilmed en af de mange danskere, der lider af rygproblemer? Så er kvaliteten af din seng en afgørende faktor for at afhjælpe eller i hvert fald mindske problemet. Selvom en kvalitetsseng ikke nødvendigvis er en garanti for at blive helt fri af rygproblemerne, vil den rette komfort uden tvivl gøre underværker.

God komfort er dog ikke blot vigtigt for dig med rygproblemer – selvom du ikke oplever problemer med ryggen, er en ordentlig søvnkomfort helt afgørende for at forebygge potentielle rygproblemer. Har din seng efterhånden en del år på bagen, kan du risikere at fastheden i sengen ikke længere er, hvad den har været – er det tilfældet, yder sengen altså ikke den optimale støtte. Vil du undgå at belaste din ryg, nakke, skuldrer og hofter unødigt, er en madras med komfortzoner altså vejen frem.

Vidste du , at det er bedst at sove på ryggen? Når du sover på ryggen, får din ryg og din nakke nemlig støtte. Det er dog kun omkring 9%, som sover i denne stilling.

I dag fås langt de fleste madrasser med komfortzoner. Det betyder ganske enkelt, at madrassen er inddelt i zoner, som sørger for, at du kan få nøjagtig den form for støtte, du behøver. Den ergonomiske støtte i en madras med komfortzoner virker både lindrende og forebyggende; har du f.eks. rygproblemer kan komfortzonerne støtte og hjælpe, og på samme måde kan komfortzonerne bidrage til, at du ikke oplever gener i ryggen eller spændinger i nakke og skuldrer.

Komfortzonerne hjælper dog ikke blot med af aflaste der, hvor trykket er særligt stort, som ved f.eks. skuldrer, hofter og ryg. Mange oplever også gener omkring lænden, som er et udsat område pga. sit svaj, hvorfor komfortzonerne typisk også er designet til at støtte svajet i din lænd og rygsøjle, så du får en behagelig søvn.

Komfortzoner – 3, 5 eller 7?

Den optimale støtte og komfort er nøglen til en god nattesøvn. Derfor er det også vigtigt, at din madras aflaster præcis der, hvor netop du har behov for det. Når du skal vælge madras, er det derfor væsentligt at have øje for antallet af komfortzoner i den pågældende madras. Når du køber boxmadrasser i dag, fås de typisk med enten 3, 5 eller 7 komfortzoner. Tallet henviser til, hvor mange dele af madrassen, som er specialkonstrureret.

Kort opsummeret er antallet af komfortzoner et udtryk for kvalitet – jo flere komfortzoner, jo bedre. En madras med 7 frem for 5 zoner bidrager således med en endnu større grad af støtte grundet de ekstra komfortzoner - de ekstra komfortzoner betyder nemlig, at madrassen endnu bedre kan tilpasse sig kroppen og give støtte lige præcis der, hvor du behøver det. Vælger du 7 komfortzoner får du således den mest optimale trykaflastning, særligt hvad angår skuldre, nakke, lænd og hofter. Er du interesseret i at sikre en god restitution og blodcirkulation er en madras med 7 komfortzoner dermed særdeles velegnet.

Vidste du , at en madras med komfortzoner kan afhjælpe problemer med blodomløb i benene, så du slipper for at vågne op med summen i lægge og tåspidser?

Da vi hos bedworld ved, hvor afgørende den rette komfort er for din nattesøvn, finder du hos os et bredt udvalg af boxmadrasser med både 5 og 7 komfortzoner – så du kan få præcis den støtte, du har behov for.